Rss

Thursday, January 17, 2013

Doa Nabi di Mina Yang Tidak Diaminkan

Peristiwa Nabi Muhammad berdoa di Mina, ada tiga doa yang didoakan baginda, doa pertama baginda berdoa supaya dikuatkan akidah umatnya, malaikat Jibril mengaminkan, doa kedua baginda mendoakan supaya diramaikan umatnya, Jibril sekali lagi mengaminkan doa tersebut, doa ketiga baginda mendoakan supaya disatukan hati umatnya, Jibril tidak mengaminkan doa tersebut.

 Allah swt menciptakan setiap sesuatu yang ada diantara langit dan bumi beserta isinya, Dia mengetahui setiap apa yang tersembunyi dan terang terangan. Sama juga dengan peristiwa doa baginda tidak diaminkan, Allah swt mengetahui sifat hamba-hambaNya.

Kemungkinan keputusan yang dapat kita lihat dari peristiwa di atas, banyak golongan yang tidak sependapat walhal dari agama yang sama, mengaku diri sebagai Islam, tetapi bergaduh sesama sendiri kerana harta, pangkat, kedudukan, status dan lain lain.

Amalkan akhlak yang baik dalam pergaulan, bersatu kita teguh bercerai kita roboh.

 Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :"Islam itu akhlak yang baik". Begitu juga sabda Baginda yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat timbangannya selain daripada akhlak yang mulia."



#Jom bersatu atas dasar agama Islam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...